وب سرویس و API چیست؟

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape

API مخفف application programming interface (رابط برنامه‌نویسی نرم‌افزار) واسطه‌ای است بین یک کتابخانه با برنامه‌هایی که از آن کتابخانه تقاضای سرویس می‌کنند . به صورت ساده و قابل فهم، API ها مثل function هایی هستند که در یک سرور (یا سیستم عامل) وجود دارد و یک برنامه نویس در برنامه خود می‌تواند آنها را فراخوانی و استفاده کند بدون اینکه به سورس و نحوه عملکرد آن دسترسی داشته باشد. به عبارت دیگر یک API رابط پیاده سازی توسط نرم افزار است که به دیگر برنامه ها اجازه می دهد با آن ارتباط داشته باشند.

وب سرویس و API چیست؟

وب سرویس به زبان ساده یعنی با استفاده از یک یا چند خط کد نویسی به زبان های برنامه نویسی مختلف، می توان دستورات متنوعی را به صورت آرگومان ارسال نمود و درخواست انجام کاری را کرد.

وبسرویس معمولا بر روی پروتوکل http و یا Https اجرا می شوند و به توسط سازمانی به نام w3c تالیف می شوند.

پایه کار وبسرویس این گونه است که همواره منتظر دستورات کلاینت ها از طریق وبسرویس در حال اجرا می باشند و این دستورات دریافت شده و بر اساس تابع یا توابعی که تنظیم شده اند، اجرا شده و سپس نتیجه دستورات از طریق وبسرویس مجددا به کلاینت ها ارسال می گردد.

معمولا وبسرویس ها دارای مستنداتی می باشند تا برنامه نویسان و کدنویسان بتوانند جهت سهولت در کدنویسی خود، از آن مستندات و راهنماهای لازم استفاده نمایند .

استاندارد های وبسرویس چیست؟

یکی از روش ها و استانداردهای اولیه برای استفاده از وب سرویس ها، XML میباشد. این پلتفرم نیز تو سط W3C استاندارد سازی شده تا توسعه دهندگان قادر باشند بصورت استاندارد از این پلتفرم به عنوان واسط اتصال استفاده کنند

SOAP یا Simple Object Access Protocol

یکی دیگر از استاندارهای مهم و کاربردی در وب سرویس ها استاندارد SOAP میباشد که این پروتکل نیز همانند XML قادر است بصورت مشترک باعث اتصال موفق برنامه ها با وب سرویس گردد. در واقع پیغام های ایجاد و ارسال شده SOAP عامل اصلی و ایجاد کننده اتصال وب سرویس میباشند. بعد از اتصال پیغام بر روی بستر SOAP در صورتی که پیغام برای وب سرویس دارای مفهوم عملیاتی باشد با توجه به توابع تعریف شده دستور اجرا و نتیجه آن مجددا بر روی قالب پیغام SOAP به درخواست کننده ارسال میگردد.

UDDI یا Universal Description – Discovery and Integration

این استاندارد حاوی یک فایل مبتنی بر XML میباشد که توسط آن شرکت ها به معرفی اتصال وب سرویس ها اقدام میکنند. از معروفترین شرکت هایی به استفاده و توسعه این استاندارد میپردازند مایکروسافت میباشد. شرکت های استفاده کننده از این فایل و استاندارد میتوانند سطح دسترسی آن را به راحتی حتی جهت معرفی در اختیار عموم قرار دهند یا شرکت های خاص.

WSDL یا Web Service Description Language

از دیگر استاندارد های مهم که کاربرد بسیار فراوانی در وب سرویس ها دارد استاندارد WSDL میباشد. این استاندارد نیز همانند UDDI دارای یک فایل برای هر وب سرویس میباشد که این فایل با فرمت XML بوده و بصورت کلی نحوه استفاده از وب سرویس را شرح میدهد. در این فایل عناوین مهمی از جمله اینکه پورتهای خروجی و وردی وب سرویس چه پورت تعیین شده است، وجود دارد. استاندارد WSDL در کنار تمامی وب سرویس ها این فایل را ایجاد و در اختیار کاربر قرار میدهند تا به راحتی به مستندات وب سرویس دسترسی داشته باشند و بتوانند از آن استفاده کنند.

کاربرد وبسرویس و API در پنل های اس ام اس چیست؟

یکی از مهمترین کاربردهای پنل های پیامک تحت وب، قابلیت اتصال آن به نرم افزار های خارجی است، این کاربرد باعث می شود تا نرم افزار های کاربردی دیگر قادر باشند در شرایط مختلف پیامک ارسال نمایند

به عنوان مثال هنگامی که شما از یک دستگاه ATM پول برداشت می کنید یک تراکنش مالی انجام می شود، بانک مورد نظر شما از طریق وب سرویسی که ما در اختیار بانک قرار دادیم یک پیامک حاوی اطلاعات تراکنش مالی به شما ارسال می کند. یا در یک نرم افزار حسابداری حقوق و دستمزد هنگام ثبت حقوق افراد پیامکی مبنی بر واریز حقوق و مشخص بودن میزان حقوق و پاداش برای وب ارسال می گردد

در مورد بسیاری از وب سایت ها و نرم افزار ها این امکان بسیار حیاتی می باشد. به عنوان مثال، هنگامی که کاربر از طریق سایت، محصولی را سفارش می دهد، با استفاده از وبسرویس پیامک حاوی اطلاعات خرید به مشتری ارسال می گردد و یا هنگام عضو شدن در اپلیکیشن پیامک حاوی کد احراز هویت به شماره موبایل کاربر ارسال می گردد.امیدوارم که با عنوان  وب سرویس و API چیست؟ آشنا شده باشید وتوانسته باشیم کمی به اطلاعات شما افزوده باشیم .

مطالعه بیشتر

 

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *