دلیل سوئیچ به HTTPS
مهمترین دلیل برای سوئیچ کردن به HTTPS این است که این کار باعث میشود امنیت وبسایت شما به میزان قابل توجهی افزایش یابد.
مطمئنا محدودیتهایی در این مورد وجود دارد. HTTPS شبیه به یک اپلیکیشن فایروال وب نیست. این پروتکل از حملهی هکرها به وبسایت شما جلوگیری نمیکند. علاوه بر این، HTTPS از ارسال و دریافت ایمیلهای اسپم نیز جلوگیری نخواهد کرد.
اگر از یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) مثل وردپرس استفاده میکنید یا وبسایت شما دارای صفحات ورود اطلاعات مهم است، در این شرایط استفاده از ورود امن (HTTPS Login) میتواند یک روش بسیار خوب برای برقراری امنیت باشد.
در واقع، HTTPS یک بخش پایه برای برقراری امنیت در زمان حاضر است. این مورد یکی از حداقل کارهایی است که از نظر امنیتی میتوانید به بازدیدکنندگان سایت خود ارائه دهید.
علاوه بر افزایش امنیت، استفاده از HTTPS باعث افزایش اعتماد کاربران وبسایت شما خواهد شد.
بر اساس تحقیق جدیدی که توسط GlobalSign انجام شده، ۸۰ درصد دلیل اینکه افراد در وبسایتها اقدام به خرید آنلاین نمیکنند، استفاده نکردن از HTTPS توسط وبسایت یاد شده است.
همانطور که اشاره شد برای پذیرندگان آنلاین پول نیز مناسب است، اما آیا HTTPS باعث افزایش اعتماد به کسبوکارهایی که پرداخت آنلاین ندارند نیز خواهد شد؟ پاسخ به این سوال نیز مثبت است چراکه مشخص شده استفاده از HTTPS میتواند تا ۴۰ درصد، اعتماد بازدیدکنندگان این نوع وبسایتها را نیز افزایش دهد.
نه تنها بازدیدکنندگان، بلکه گوگل نیز به امنیت وبسایت شما اهمیت میدهد. در واقع باید گفت، امنیت مهمترین کاری است که گوگل در این روزها انجام میدهد. به همین دلیل است که غول جستجوگرهای اینترنتی، امنیت را به عنوان یکی از مهمترین فاکتورها برای رتبهدهی به وبسایتها میداند.
بنابراین بزرگترین دلیل سوئیچ کردن به HTTPS این است که وبسایت خود را برای آینده نیز ثابت کنید. در هر صورت دیر یا زود شما نیاز خواهید داشت تا این کار را انجام دهید.
دلایل دیگر برای سوئیچ به HTTPS
بر اساس یک تحقیق جدید، مشخص شده که در وبسایتهای خرید و فروش کوچکتر، نرخ استفاده از HTTPS کم است.
دلایلی از جمله اطلاعرسانی کم در مورد اهمیت و رشد SSL یا مراحل پیچیدهای که برای سوئیچ کردن به HTTPS باید انجام داد و نیز تاثیری که این ویژگی بر بهینه بودن سایت برای موتورهای جستجو (SEO) دارد نیز از جمله مواردی تلقی میشوند که باعث شدهاند تا استفاده از SSL در وبسایتها با استقبال زیادی مواجه نشود.
سئو، از جمله مهمترین ملاحظات دارندگان وبسایتهای با رنک بالا است.
باید به این مورد نیز اشاره کنیم که تحقیق یاد شده روی بیش از ۵۴۰ مرکز تجاری B2B نشان داد که تنها ۲ تا ۳ درصد از آنها به HTTPS سوئیچ کردند. بنابراین احتمال داده میشود که بین استفاده از SSL و کسب رتبهی بهتر ارتباط چندانی وجود ندارد.
عواملی چون بهینهسازی صفحات برای موتورهای جستجو، تعداد بازدیدهای ورودی گوگل، تعداد صفحات وبسایت و نیز تعداد بکلینکها همگی از جمله مواردی هستند که نسبت به استفاده از HTTPS تاثیر بیشتری بر رتبهی نهایی سایت خواهند داشت.
به طور خلاصه، میتوان گفت که تاثیر استفاده از HTTPS به عنوان یک فاکتور برای افزایش رنک وبسایت، در حال حاضر تاثیر و اهمیت کمی دارد.
بنا به اعلام منبع این مقاله، بهره گرفتن از پروتکل HTTPS، تاثیر مشخصی بر وبسایت شما نخواهد داشت و اگر حالا یا در آیندهای نزدیک، نسبت به سوئیچ کردن به این پروتکل اقدام کنید، خیالتان از بابت تاثیر منفی این کار راحت باشد.
بهتر است که به منظور استفاده از SSL برنامهریزی کرده و با یک توسعهدهندهی با تجربه مشورت کنید تا هرچه سریعتر نسبت به انجام این کار اقدام کنید چراکه احتمال دارد در آینده، تاثیر استفاده از HTTPS بر رتبهی وبسایتها افزایش قابل توجهی داشته باشد.
این ایده بخصوص برای وبسایتهای بزرگ یک ایدهی خوب محسوب میشود. همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم، تغییراتی در سئو نیاز خواهد بود که از آن جمله میتوان به تغییر لینکهای داخلی وبسایت اشاره کرد. علاوه بر این بروزرسانی htaccess یکی از مهمترین اقدامات دیگری است که باید انجام شود و تمامی این اقدامات باید توسط افراد با تجربه انجام شود. اگر این مورد توسط شخصی کم تجربه یا یک توسعهدهندهی بدون مهارت انجام شود، احتمال دارد بر رتبهی وبسایت تاثیر منفی داشته باشد.
علاوه بر این در نظر داشته باشید که بعید است در وبسایتهایی که از HTTPS بهره نمیبرند، شاهد تغییرات مخفیانه در الگوریتم آنها باشیم. در صورتی که در همین زمان اقدام به سوئیچ به این پروتکل کنید، این اقدام محتاطانهتر خواهد بود چراکه باعث میشود وبسایت شما از تغییرات احتمالی آینده در سیستم رتبهدهی در امان باشد.
باید این مورد را تکرار کنیم که اشتباه در سوئیچ کردن یا به تعویق انداختن این کار، یک امر اجتنابناپذیر است.
HTTPS باعث میشود تا امنیت پایه وبسایت برقرار شود. چه بخواهید و چه نخواهید، سوئیچ کردن به HTTPS موضوعی است که رفته رفته بیشتر در الگوریتمهای گوگل تاثیر خواهد داشت.
سوئیچ کردن به HTTPS برای وبسایتهای کوچک، نسبتا سادهتر است. برای وبسایتهای بزرگتر نیز این مورد پیچیدهتر خواهد بود و تغییرات مورد نیاز در سئو و دیگر بخشهای وبسایتهای بزرگ باید توسط افراد متخصص انجام شود.
حال شما با دلایل نیاز به استفاده از HTTPS آشنا شدهاید و باید این حقیقت را پذیرفت که این پروتکل رفته رفته به یک امر عادی تبدیل میشود و اگر شما هم یک وبسایت دارید، باید هر چه زودتر برای سوئیچ به HTTPS برنامهریزی کنید.