دنیای کسب و کار با API
در این مطلب در مورد نقش API در کسب و کار توضیح خواهیم داد
انتشار و عرضه نرمافزار در قالب API به آن شرکتها امکان میدهد تا روشها و مسیرهای بهکارگیری مختلف و متنوعی را دنبال کنند. در واقع، به جای آن شیوه فروش عمودی، در این حالت خود مشتری اغلب یک سازنده (توسعهدهنده) است که به ایجاد یک فرایند فروش روان را به دنبال دارد. الگوی درآمدی همواره تکرار شده و با افزایش مشتریان، به یک الگوی تجاری قیاس پذیر میانجامد. درحالیکه فضای شرکتهای API محور در مراحل ابتدایی تحول خود قرار دارد، ما بر این باوریم که بهمنظور ایجاد الگوهای تجاری سودآورتر و کارآمدتر و کمتر سرمایهبر، نگرشهای این شرکتها با هم تلفیق خواهد شد.
این فرصت فقط به استارتاپهای جدید محدود نیست. سازندگان موجود نیز این فرصت را دارند تا کارایی و ظرفیت خود بهعنوان یک API را به نمایش بگذارند. برخی شرکتهای برجسته کسبوکارهایی API محور به راه انداختهاند که از حوزه تخصص اولیه و اصلیشان فراتر رفته است: در حال حاضر، طبق گزارشهای واصله، ۶۰ درصد درآمدهای «سلزفورس» (Salesforce)، ۶۰ درصد درآمد «ای بِی» (eBay) و ۹۰ درصد درآمد «اکسپدیا» (Expedia) از طریق API ها، حاصل میشود.
این الگو برای کارآفرینان و سرمایهگذاران نیز جذاب است. به جای تلاش برای ایجاد و خلق یک اپلیکیشن محبوب دیگر و سرمایهگذاری سنگین در بازاریابی و توزیع بدون اطلاع از کشش بازار، عقلانیتر خواهد بود تا مجموعهای محدود از خدمات و عملکردها را ایجاد کرده و به بازوی تجاری دیگر سازندگان بدل شد. الگوی API مسیری به بازار ایجاد میکند که اگر موفقیتآمیز باشد میتواند به شکل قابلملاحظهای در سرمایه صرفهجویی کرده و در طول زمان تأثیری شبکهای ایجاد کند. در حال حاضر، ۹ میلیون سازنده (توسعهدهنده) در حال کار بر روی API های خصوصی هستند. با توجه به اینکه عقل سلیم ایجاد شرکت را حکم میکند، در آینده ممکن است شاهد حرکت به سوی توسعه API های عمومی باشیم (که در حال حاضر تنها ۲/۱ میلیون توسعهدهنده در آن فعالیت دارد).