تفاوت وب سرویس با API

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape

در این مطلب قصد داریم در مورد تفاوت وب سرویس با API توضیح دهیم

تفاوت وب سرویس با API

طبق استانداردی که W3C مشخص کرده، Web Service یک لایه ارتباطی (اینترفیس) هست که امکان اتصال ماشین به ماشین رو فراهم می کنه. برای اینکار چند چیز اهمیت داره:

از پروتکل های استاندارد (معمولاً HTTP) برای برقراری اتصال استفاده کنه
از فرمت های داده ی استاندارد قابل پردازش توسط ماشین استفاده کنه (مثل XML)
قابلیتی رو پیاده سازی کنه یک ماشین از متدهای قابل ارائه توسط این وب سرویس بتونه اطلاع پیدا کنه ( WSDL)

این مفهوم در ابتدا شامل استاندارد پذیرفته شده ی اون زمان می شده، که در تکنولوژی های دات نت هم پیاده سازی به همین شکل بوده. فرمت انتقال داده XML بوده، که بصورت پیام های SOAP این انتقال صورت میگیره. و از WSDL هم برای شرح متدهای وب سرویس استفاده می شده. ارجاعات به بانک ها و یا ارسال پیامک از این طریق انجام میشه. Web API بچه وب سرویس یه جورایی یک نوع از وب سرویس محسوب میشه، که از الگوی REST برای پیاده سازی استفاده می کنه. REST اجباری در شکل پیاده سازی نمی کنه (مثلاً حتماً از XML بعنوان فرمت داده استفاده بشه)

بیشتر بخوانیم : اصول REST و توضیحاتی چند در رابطه با این سبک

API از متدهای پایه HTTP همچون GET, POST, DELETE, UPDATE جهت درخواست های خود استفاده میکنه ممکنه برای API مورد نظر ما، متدهای PUT و PATCH رو هم برای این URI پیاده سازی کرده باشه، که در اینصورت معنیش این هست که درخواستی رو بصورت کامل (PUT) و یا بخش هایی از اون (PATCH) رو آپدیت کن. البته توجه داشته باشید که این‌ها استاندارد های تعیین شده هست، اما ممکنه در یک پیاده سازی توسط یک شرکت یا سرویس خاص، مثلاً از متد POST برای آپدیت اطلاعات استفاده شده باشه. به دلیل اینکه REST بر اساس استانداردهای HTTP پیاده سازی شده و نیازمندی های دیگه ای رو الزام نکرده، برای استفاده از از این نوع وب سرویس ها نیاز نیست کار خاصی بکنید. فرمت ورودی/خروجی اطلاعات توسط سازنده ی وب سرویس تعیین میشه، که هر فرمتی میتونه باشه. البته به دلیل سادگی ساختار JSON، این فرمت محبوبیت زیادی پیدا کرده و بیشتر وب سرویس ها از این فرمت استفاده می کنن.

بیشتر بخوانیم : مقایسه REST و SOAP

برای استفاده از SOAP-based Web Service به دلیل شکل خاص پیاده سازیش، باید از الگوی خاصی پیروی کنید (مثلاً پیام ها باید در بسته های SOAP ارسال بشن). بهترین کتابخانه ای که من دیدم kSOAP هست.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *