وب سرویس به زبان ساده

shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape
shape

به زبان ساده وب سرویس چیست

این مقاله صرفا جهت مطالعه برای افراد غیر تخصصی در رشته IT است که به زبان ساده مفهوم وب سرویس و نحوه عملکرد آن را به روشنی دریابند. وب سرویس (Web Service) در معنی اولیه منظور خدمتی است مبتنی بر وب (یا هر شبکه دیگری) ارائه شود. پس از همین جمله مشخص می شود که وب سرویس توسط یک خدمت دهنده که در اصطلاح سرور (Server) نامیده می شود قابل ارائه است. و باز همچنین مشخص است که در ازای خدمت دهنده (یا سرویس دهنده)، حتما خدمت گیرنده (یا سرویس گیرنده) وجود دارد. پس تا اینجا مشخص شد که بین سرویس دهنده یا همان سرور (Server) و سرویس گیرنده که در اصطلاح تخصصی به آن کلاینت (Client) گفته می شود باید ابزاری جهت ارتباط وجود داشته باشد. به این ابزار ارتباطی بین این دو وب سرویس (Web Service) گفته می شود.

وب سرویس ها می توانند بسته به نیاز کلاینت ها یا مشتری ها و بسته به نوع قابلیت فنی سیستم هر دو طرف امکانات و تکنولوژی های مختلفی داشته باشند. این استانداردها را افراد فنی و تخصصی مشخص می کنند. پس از این جمله مشخص می شود که وب سرویس ها کاملا یک امکان نرم افزاری هستند و فقط یک سری استاندارد و پروتکل جهت ارتباط بین سرور و کلاینت هستند.

کاربرد وب سرویس چیست و چه استفاده و محاسنی دارد؟
وب سرویس به هر دو طرف سرور و کلاینت اجازه می دهد یک ارتباط استاندارد و روشن و مشخص داشته باشند.
وب سرویس ها وابسته به سیستم عامل و زبان برنامه نویسی خاصی نیستند و در واقع برای همین بوجود آمده اند که زمانی که شما می خواهید دو نرم افزار کاملا ایزوله را فقط در چند مورد خاص به یکدیگر متصل کنید ابزاری برای این کار داشته باشید. به عنوان مثال امروز بسیار شاهد این موضوع هستید که وب سایت خاصی مورد علاقه شماست و شما زمان سر زدن به آن را ندارید ولی app یا نرم افزار موبایل آن را در اختیار دارید که اطلاعات آن وب سایت را بروز نمایش می دهد. اینجاست که ابزار وب سرویس باعث شده است تا نرم افزار موبایل شما با سرور آن سایت ارتباط برقرار کرده و اطلاعات را بروز نمایش دهد.
از طریق وب سرویس ها می توان برای هر کلاینت شرایط خاص خود را در چهارچوب های مشخص و نسبتا امن ایجاد کرد.

آیا شرکت دیپاکو نیز از وب سرویس استفاده می کند؟
در جواب باید گفت بله. شرکت دیپاکو نیز هم برای مشتریان (از سمت مشتری) و هم برای تحویل پیامک ها به شرکت همراه اول (از سمت اپراتور) از وب سرویس ها استفاده می کند. که البته هر کدام استانداردهای لازم خود را دارند.

وب سرویس شرکت دیپاکو برای مشتریان خود چه خدمتی دارد؟
این وب سرویس که صرفا برای استفاده مشتریان شرکت دیپاکو در نظر گرفته شده است (کسانی که قبلا اقدام به دریافت نام کاربری و کلمه عبور کرده اند) خدمات ارسال پیام کوتاه و دریافت آن را دارد. پس چنانچه مشتری گرامی این شرکت هستید و قصد اتصال نرم افزار حسابداری (یا نرم افزارهای سازمانی خاص) خود به وب سرویس ارسال و دریافت را دارید به راحتی می توانید از برنامه نویسان نرم افزار خود بخواهید با مطالعه راهنمای وب سرویس و تماس با بخش پشتیبانی، نرم افزار شما را جهت ارسال و دریافت پیامک تجهیز کنند.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *